Den danske stol Design blev det kulturelle fænomen, som satte Danmark på verdenskortet midt i det 20. århundrede. Brandet Danish Design opstod i 1949, da amerikanske journalister begyndte at skrive om danske møbler fra Snedkerlaugets møbeludstilling i København. Hans J. Wegners Den runde stol, kaldte de The Chair – Stolen. Det blev ikke kun starten på et stort eksporteventyr, men også en udfordring for de danske designere, som blev verdenskendte for deres besættelse af at skabe den perfekte stol. Stolen er designernes prøvesten og designhistorikernes yndlingsobjekt. Den berører og spejler den krop, den skal bære med arme, ben, sæde og ryg. Og så er stolen et af vores mest kulturbærende designobjekter, og fortæller om den tid og det samfund, den er skabt i. Bogens særlige greb er, at den i ord, tegninger og billeder vil vise, at danske stole bygger på historiske møbeltyper, som forfines og raffineres i det uendelige. Budskabet og forklaringen på dansk møbelkunsts succes internationalt er, at dansk møbelkunst er baseret på fremmede kulturer og på ældre tiders bedste frembringelser.